Log in

I forgot my password

Latest topics

» Yamaha 125Z and 125ZR v1
Fri Oct 10, 2014 5:13 am by kurosaki

» aktif lagi dok mmc ni,
Tue Oct 09, 2012 3:30 am by kalatong91

» CDI - Capacitor Discharge Ignition [TOYOL KECIK]
Tue Oct 09, 2012 3:27 am by kalatong91

» adoi... den terkono...
Mon Sep 17, 2012 4:54 am by kalatong91

» YAMAHA LC 2011 V2 ( SS-4 Speed & ES-5 Speed )
Mon Jun 04, 2012 8:24 pm by reza

» ucapan takziah kepada keluarga wadi dan farah diatas pemergian anak mereka
Tue May 22, 2012 4:59 am by Majestie

» New Event KonvOI SunGaI...!!!!
Tue May 15, 2012 2:27 pm by blackyBEAR

» konvoi picnic at chamang bentong pahan 1 may 2012
Mon May 14, 2012 3:33 am by arelifea

» Konvoi Cub Prix 26 & 27 Mei
Fri May 11, 2012 1:58 am by arelifea

» ~SANTAI RIDE CUTI HARI PEKERJA TO CHAMANG WATERFALL~
Wed May 09, 2012 9:33 am by arelifea

RSS feeds


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

Who is online?

In total there are 12 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 12 Guests

None


[ View the whole list ]


Most users ever online was 50 on Thu Jun 07, 2012 10:14 am

Statistics

Our users have posted a total of 4207 messages in 413 subjects

We have 270 registered users

The newest registered user is utad2


    Share Ilmu Spark Plug

    Share

    zizo
    Administrator
    Administrator

    Posts : 221
    Join date : 14/01/2011
    Age : 29
    Location : Kuala Lumpur / Ipoh

    Share Ilmu Spark Plug

    Post  zizo on Mon Oct 17, 2011 8:33 am

    Tulisan pada kali ini saya ingin membincangkan mengenai palam pencucuh di mana majoriti pemilik motosikal kenal akan salah satu komponen yang amat penting pada sesebuah motosikal.Hah..ada yang tak kenal ke? Nama biasa yang disebut adalah plug.Pergi kedai kotor pun orang mesti tanya "plug ada? "jarang sangat sebut "palam pencucuh ada".

    Kebiasaannya kita jarang ambi peduli apa maksud angka pada kod sebiji plug.Kod seperti NGK BP8 dan NGK BP7 mempunyai makna tersendiri di mana angka tersebut merupakan perbezaan julat haba yang terdapat pada sebiji palam pencucuh.
    Perlu anda tahu bahawa kod julat suhu atau haba ini berbeza mengikut jenama .Jenama dari jepun menerangkan maksud angka yang lebih tinggi adalah "sejuk" mankala yang lebih rendah adalah "panas".Berbeza dengan jenama dari Eropah mereka melabelkan angka yang rendah adalah "sejuk" manakalan angka lebih tinggi lebih "panas".Jadi NGK BP8 lebih sejuk dari NGK BP7.Apa yang panas dan apa yang sejuk?
    Awas! hati-hati membeli palam pencucuh jangan membeli jenama yang tidak bersesuaian dengan cuaca di negara kita.Smile
    Baik,nombor ini menggambarkan tahap haba yang boleh diterima oleh palam pencucuh berkenaan di mana lebih tinggi nombornya maka lebih lambatlah tahap kepanasannya.Oleh itu ia amat sesuai untuk digunakan untuk melakukan perjalanan jarak jauh.
    Mankala palam pencucuh jenis sejuk sesuai untuk kegunaan jarak dekat terutama pada motosikal 2 lejang.Tahap mendakan karbon juga dapat diminimakan.
    Cuba anda bayangkan untuk perjalanan yang sekejap-sekejap anda menggunakan plug jenis sejuk.Mendakan karbon di dalam ekzos akan cepat bertambah kerana pembakaran yang kurang lengkap.Lama-kelamaan jika keadaan ini dibiarkan prestasi motosikal anda juga akan menurun.
    Palam pencucuh perlu ditukar pada setiap 10,000 km bagi memastikan percikan api sentiasa di tahap optima.Jadi janganlah lokek untuk membeli sebiji plug sekiranya dah sampai masa kena tukar tukarlah segera.

    Sekian


    _________________
    [You must be registered and logged in to see this image.]

    reza
    Moderators
    Moderators

    Posts : 218
    Join date : 12/06/2011
    Age : 29
    Location : Kg.Baru, KLfornia

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  reza on Mon Oct 17, 2011 9:35 pm

    zizo wrote:
    Tulisan pada kali ini saya ingin membincangkan mengenai palam pencucuh di mana majoriti pemilik motosikal kenal akan salah satu komponen yang amat penting pada sesebuah motosikal.Hah..ada yang tak kenal ke? Nama biasa yang disebut adalah plug.Pergi kedai kotor pun orang mesti tanya "plug ada? "jarang sangat sebut "palam pencucuh ada".

    Kebiasaannya kita jarang ambi peduli apa maksud angka pada kod sebiji plug.Kod seperti NGK BP8 dan NGK BP7 mempunyai makna tersendiri di mana angka tersebut merupakan perbezaan julat haba yang terdapat pada sebiji palam pencucuh.
    Perlu anda tahu bahawa kod julat suhu atau haba ini berbeza mengikut jenama .Jenama dari jepun menerangkan maksud angka yang lebih tinggi adalah "sejuk" mankala yang lebih rendah adalah "panas".Berbeza dengan jenama dari Eropah mereka melabelkan angka yang rendah adalah "sejuk" manakalan angka lebih tinggi lebih "panas".Jadi NGK BP8 lebih sejuk dari NGK BP7.Apa yang panas dan apa yang sejuk?
    Awas! hati-hati membeli palam pencucuh jangan membeli jenama yang tidak bersesuaian dengan cuaca di negara kita.Smile
    Baik,nombor ini menggambarkan tahap haba yang boleh diterima oleh palam pencucuh berkenaan di mana lebih tinggi nombornya maka lebih lambatlah tahap kepanasannya.Oleh itu ia amat sesuai untuk digunakan untuk melakukan perjalanan jarak jauh.
    Mankala palam pencucuh jenis sejuk sesuai untuk kegunaan jarak dekat terutama pada motosikal 2 lejang.Tahap mendakan karbon juga dapat diminimakan.
    Cuba anda bayangkan untuk perjalanan yang sekejap-sekejap anda menggunakan plug jenis sejuk.Mendakan karbon di dalam ekzos akan cepat bertambah kerana pembakaran yang kurang lengkap.Lama-kelamaan jika keadaan ini dibiarkan prestasi motosikal anda juga akan menurun.
    Palam pencucuh perlu ditukar pada setiap 10,000 km bagi memastikan percikan api sentiasa di tahap optima.Jadi janganlah lokek untuk membeli sebiji plug sekiranya dah sampai masa kena tukar tukarlah segera.

    Sekian


    Plug A.K.A Palam pencucuh tidaklah lengkap tanpa kombinasi penjagaan bateri kerana, jika palam pencucuh "cantik" & battery tidak dijaga, oleh itu percikan api kurang dan menyebabakan kesukaran apabila ketika menghidupkan enjin. (contoh: Lampu kalimatan walaupun baru, tp Starter (ibarat Plug) problem, lampu masih boleh dihidupkan tetapi lembab & sumtime cam lampu disko - cm moto la jugak... boleh start, tp kaki nk tercabut baru enjin hidup Very Happy ) Oleh itu penjagaan battery haruslah diberi pemerhatian juga. Bagi mana2 model motorsikal yang memiliki Suiz Start (hand start) harus rajin2 menggunakan Kick Starter juga (senaman la cikit) supaya ke-dua2 Starter berfungsi dengan baik, jika berlakunya masalah kepada Hand Starter, kick starter juga dapat digunakan & penggunaan battery juga dapat dijimatkan. Razz

    *Tips : Bagi yang telah melakukan modifikasi, penukaran coil api diharuskan (Pengaliran & percikan api lebih stabil & sempurna)

    [You must be registered and logged in to see this image.]

    Majestie
    Support Team
    Support Team

    Posts : 451
    Join date : 15/01/2011
    Age : 29
    Location : Kuala Lumpur / KgB

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  Majestie on Tue Oct 18, 2011 8:04 pm

    mcm lain je...

    reza
    Moderators
    Moderators

    Posts : 218
    Join date : 12/06/2011
    Age : 29
    Location : Kg.Baru, KLfornia

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  reza on Tue Oct 18, 2011 11:53 pm

    Majestie wrote:mcm lain je...

    lain cm mnew bro ?

    qwerty
    Jr. Member
    Jr. Member

    Posts : 26
    Join date : 12/09/2011
    Age : 28
    Location : simpang empat-petaling jaya

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  qwerty on Wed Oct 19, 2011 4:11 am


    Perlu anda tahu bahawa kod julat suhu atau haba ini berbeza mengikut jenama .Jenama dari jepun menerangkan maksud angka yang lebih tinggi adalah "sejuk" mankala yang lebih rendah adalah "panas".Berbeza dengan jenama dari Eropah mereka melabelkan angka yang rendah adalah "sejuk" manakalan angka lebih tinggi lebih "panas".Jadi NGK BP8 lebih sejuk dari NGK BP7.Apa yang panas dan apa yang sejuk?




    so dekat malaysia nombor yng tinggi panas ke sejuk bro


    Majestie
    Support Team
    Support Team

    Posts : 451
    Join date : 15/01/2011
    Age : 29
    Location : Kuala Lumpur / KgB

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  Majestie on Wed Oct 19, 2011 8:14 am

    qwerty wrote:
    Perlu anda tahu bahawa kod julat suhu atau haba ini berbeza mengikut jenama .Jenama dari jepun menerangkan maksud angka yang lebih tinggi adalah "sejuk" mankala yang lebih rendah adalah "panas".Berbeza dengan jenama dari Eropah mereka melabelkan angka yang rendah adalah "sejuk" manakalan angka lebih tinggi lebih "panas".Jadi NGK BP8 lebih sejuk dari NGK BP7.Apa yang panas dan apa yang sejuk?




    so dekat malaysia nombor yng tinggi panas ke sejuk bro


    dekat malaysia nombor yg tinggi sejuk bro.. sbb barang mai dari jepun gak.. x ada ubah suai..

    125xULtimo
    Jr. Member
    Jr. Member

    Posts : 282
    Join date : 03/08/2011
    Age : 21
    Location : Rumahku

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  125xULtimo on Thu Feb 02, 2012 5:55 am

    da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    arelifea
    Moderators
    Moderators

    Posts : 388
    Join date : 25/01/2011
    Age : 26
    Location : KL :: Wilayah :: Selangor

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  arelifea on Thu Feb 02, 2012 9:22 pm

    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?


    pnp je bro. lain la klau pakai irridium spark plug. tu moto da modi boleh la pakai. api besauuuu. bom


    _________________
    HONDA WAVE [You must be registered and logged in to see this image.] THE POWER OF DREAM

    reza
    Moderators
    Moderators

    Posts : 218
    Join date : 12/06/2011
    Age : 29
    Location : Kg.Baru, KLfornia

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  reza on Thu Feb 02, 2012 9:22 pm

    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    Majestie
    Support Team
    Support Team

    Posts : 451
    Join date : 15/01/2011
    Age : 29
    Location : Kuala Lumpur / KgB

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  Majestie on Fri Feb 03, 2012 12:43 am

    reza wrote:
    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    salam..
    platinium ok untuk motot std..
    irinium jgn ambik untuk motot std.. BeLoBaNg PisTon Nnt..

    blackyBEAR
    Sr. Member
    Sr. Member

    Posts : 415
    Join date : 17/10/2011
    Age : 23
    Location : Hokkaido, Japan

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  blackyBEAR on Fri Feb 03, 2012 12:45 am

    Majestie wrote:
    reza wrote:
    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    salam..
    platinium ok untuk motot std..
    irinium jgn ambik untuk motot std.. BeLoBaNg PisTon Nnt..

    ade tmbah kelajuan ke klau gune g pawer tu ???? scratch

    125xULtimo
    Jr. Member
    Jr. Member

    Posts : 282
    Join date : 03/08/2011
    Age : 21
    Location : Rumahku

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  125xULtimo on Fri Feb 03, 2012 1:52 am

    blackyBEAR wrote:
    Majestie wrote:
    reza wrote:
    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    salam..
    platinium ok untuk motot std..
    irinium jgn ambik untuk motot std.. BeLoBaNg PisTon Nnt..

    ade tmbah kelajuan ke klau gune g pawer tu ???? scratch
    xtaw la tmbah ke x.. rmai org ckp byk klebihan.. sje nk try.. hehe.. tq2.. leh la try lpas ni..

    reza
    Moderators
    Moderators

    Posts : 218
    Join date : 12/06/2011
    Age : 29
    Location : Kg.Baru, KLfornia

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  reza on Fri Feb 03, 2012 3:25 am

    125xULtimo wrote:
    blackyBEAR wrote:
    Majestie wrote:
    reza wrote:
    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    salam..
    platinium ok untuk motot std..
    irinium jgn ambik untuk motot std.. BeLoBaNg PisTon Nnt..

    ade tmbah kelajuan ke klau gune g pawer tu ???? scratch
    xtaw la tmbah ke x.. rmai org ckp byk klebihan.. sje nk try.. hehe.. tq2.. leh la try lpas ni..

    Coz Mostly motor duh bikin pressure jdi tinggi, that y susah nk start n plug cpt tangkap lw pkai plug stadart. Memerlukan API yg kuat utk supply so disini perluknya plug berkapisiti tinggi bgi menampung tekanan tinggi... cheers

    *xpayah setting just PNP jw..


    Last edited by reza on Fri Feb 03, 2012 3:27 am; edited 1 time in total (Reason for editing : .)

    125xULtimo
    Jr. Member
    Jr. Member

    Posts : 282
    Join date : 03/08/2011
    Age : 21
    Location : Rumahku

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  125xULtimo on Fri Feb 03, 2012 4:39 am

    reza wrote:
    125xULtimo wrote:
    blackyBEAR wrote:
    Majestie wrote:
    reza wrote:
    125xULtimo wrote:da lme aq nk tny psal plug2 ni.. moto aq ni sume std, leh x klu aq nk pkai ngk g-power? kne seting pape x?

    Lg bgus cz percikan API lg kuat.. Lg senang hang nk start moto.. Twisted Evil
    Cri model platinum (law x slap la..)

    salam..
    platinium ok untuk motot std..
    irinium jgn ambik untuk motot std.. BeLoBaNg PisTon Nnt..

    ade tmbah kelajuan ke klau gune g pawer tu ???? scratch
    xtaw la tmbah ke x.. rmai org ckp byk klebihan.. sje nk try.. hehe.. tq2.. leh la try lpas ni..

    Coz Mostly motor duh bikin pressure jdi tinggi, that y susah nk start n plug cpt tangkap lw pkai plug stadart. Memerlukan API yg kuat utk supply so disini perluknya plug berkapisiti tinggi bgi menampung tekanan tinggi... cheers

    *xpayah setting just PNP jw..
    oo.. ps2 ade yg ckp leh jimat mnyak, btol ke?

    Sponsored content

    Re: Share Ilmu Spark Plug

    Post  Sponsored content Today at 12:15 pm


      Current date/time is Fri Dec 09, 2016 12:15 pm